Czytacze

Ksenonowe światła

Oświetlenie typu ksenon składa się z charakterystycznego układu. Możliwy jest jednak uproszczony opis jego działania. Układ ten składa się z kilku decydujących części. Najważniejszym elementem jest potocznie zwana żarówka ksenon, która w zasadzie jest żarnikiem lub palnikiem ksenon. Źródłem jej światła jest gaz ksenon, który wypełnia szklaną bańkę. Jej wnętrze stanowi również domieszka jonów soli oraz dwie elektrody. Aby gaz wytworzył światło, potrzebne jest stosunkowo wysokie napięcie rozruchowe, które w przypadku palnika ksenon wynosi 21 kV i nazywa się napięciem rozruchowym. Po rozpaleniu gazu, spada ono do 85 V i stanowi tak zwane napięcie podtrzymujące, które utrzymuje stałą wartość światła. Dla porównania, tradycyjna żarówka halogenowa wymaga napięcia o wartości 12 V. Mimo to żarówka ksenon jest dużo bardziej wydajna i pozwala zaoszczędzić o wiele więcej energii. Jej żywotność to około 3000 godzin, a czas zużycia żarówki halogenowej to około 300 godzin. Żarówka ksenon tym samym często przewyższa czas użytkowania samochodu.

Oprócz palnika (żarnika), na układ ksenon składa się również specjalna przetwornica, dzięki której możliwe jest wytworzenie tak wysokiego napięcia rozruchowego. Może mieć ona zintegrowany zapłonnik lub występujący osobno. Przetwornica może być analogowa lub cyfrowa. Żarówka ksenon jest dostępna w różnych wariantach kolorystycznych. Wytwarza jednak bardzo jasne światło zbliżone do barwy światła słonecznego, dzięki czemu nie zmienia kolorów rzeczywistych otoczenia. Charakterystyczne jasne światło jest nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale też niezwykle praktyczne. Nie oślepiając innych uczestników ruchu drogowego, zapewnia o wiele lepszą widoczność, a co za tym idzie – również większe bezpieczeństwo. Reflektor musi być jednak regularnie czyszczony, ponieważ wszelkie zabrudzenia na szybie znacznie osłabiają jakość oświetlenia.

Oryginalny zestaw, na który składa się przetwornica oraz żarówka ksenon, zawiera również system samopoziomujący, dzięki któremu wysokość świecenia ma stałą wartość i nie powoduje niebezpieczeństwa oślepienia kierowców, znajdujących się na przeciwnym pasie.